Betrokkenen

Hieronder volgt een lijst met de partijen en individuen die direct betrokken zijn bij de voorbereiding en uitvoering van het project.

Stichting Mandioca is in 2007 opgericht en heeft sinds januari 2008 de ANBI status. De stichting heeft als doel het ondersteunen en uitvoeren van (kleinschalige) projecten of initiatieven te die bijdragen aan het verbeteren van de levensomstandigheden van mensen in rurale gebieden door een duurzaam beheer van hun woon- en leefomgeving te bevorderen. Het eerste project van de Stichting was Project Mandioca met de Xavante indianen in Brazilië, uitgevoerd in 2008-2009, positief beoordeeld door HIVOS en NCDO en positief geëvalueerd in 2011. In 2012 is begonnen met het voorbereiden van Project Yahuarcaca. De eerste fase hiervan is inmiddels uitgevoerd en succesvol afgerond en in juni 2013 positief beoordeeld door de Nederlandse organisatie CORDAID.

Fundación Grupo Proa is net als Stichting Mandioca een stichting zonder winstoogmerk en heeft als doel het ondersteunen en bevorderen van initiatieven gericht op sociale, economische en ecologische duurzaamheid. Om het project meer draagvlak en daadkracht te geven in het projectland is een samenwerkingsverband aangegaan met deze Colombiaanse stichting in april 2013. Deze is opgericht door vijf personen (Incl. Kees van Vliet van Stichting Mandioca) waar van er drie reeds meerdere jaren werkervaring hebben in het projectgebied. In het kader van de 1e fase van Project Yahuarcaca beheerde Grupo Proa een bedrag van 18.590,- euro dat via de Nederlandse hulporganisatie CORDAID in juni 2013 is overgeboekt op de rekening van deze stichting.

Lokale partnerorganisatie PAINÜ
Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met de community-based ecotoerisme organisatie PAINÜ; een samenwerkingsverband van drie Tikuna gemeenschappen dat is voortgekomen uit een project uit 2011 ondersteund door USAID. In de praktijk komt dit erop neer dat een enthousiast team van 3 jongeren van Painü de projectactiviteiten uit zal voeren. De rol van Stichting Mandioca hierin is het begeleiden, ondersteunen en stimuleren van dit team. Deze aanpak stimuleert en ontplooit het duurzaam ondernemerschap van Painü en verbetert de organisatorische en administratieve vaardigheden en verhoogt bovendien de eigenwaarde van de teamleden en betrokken gemeenschappen.

Ángel Fernandez Ramos is mede-initiatiefnemer van het project en zal hij gecontracteed worden als praktische uitvoerder van het project . Hij is Tikuna, woont in de indianengemeenschap San Sebastián en werkt als coördinator voor Painü. Door de jaren heeft hij veel ervaring opgebouwd als assistent en vertaler bij diverse projecten en onderzoeken.

Bewoners van de gemeenschappen. De eerste fase van het project – Het Veldwerk – vindt plaats in de periode juni 2013 tot en met februari 2014 en wordt uitgevoerd in samenwerking met 1o Tikuna gemeenschappen, verdeeld over twee zones: Zone I) 5 gemeenschappen rond het merengebied Yahuarcaca, gemeente Leticia. Zone II) 5 gemeenschappen die tot op 80km stroomopwaarts liggen richting het stadje Puerto
Nariño of in de omgeving daarvan. Behalve de ouderen en vissers, zullen vooral de jongeren actief worden betrokken bij de uitvoering van het project.

Camila María Pérez Cubillos. Is ecologe met ervaring op het gebied  tropische ecosystemen en ecotoerisme. Vanaf 2010 is zij als onder meer als coördinator betrokken geweest bij het ontwikkelen van community-based ecotoerisme in het projectgebied. Een van de concrete resultaten hiervan is de community-based ecotoerisme organisatie Painü. Met betrekking tot dit project treedt zij op als intermediar.

CORPOAMAZONIA is een overheidsinstelling van het Colombiaanse Ministerie van Milieu en Duurzame Ontwikkeling voor het Colombiaanse Amazone gebied. Zij zijn onder andere verantwoordelijk voor de formulering en van de beleidsvoering, de uitvoering en de monitoring ervan. Met betrekking tot dit project wordt er samengewerkt en kennis uitgewisseld.

Elkin Castillo is een gemotiveerde jongen die reeds bekend staat om zijn artistieke gave voor het illustreren van zijn leefomgeving. Hij is Tikuna en woont tevens in het dorp San Sebastian en werkt als gids voor Painü. Met betrekking tot dit project is hij verantwoordelijk voor de nodige illustraties en foto’s.

Kees van Vliet is bestuurslid van Stichting Mandioca en mede-initiatiefnemer van dit project. Als ingenieur product ontwerper en tropische bosbouw heeft hij naast werkervaring in Suriname(2003) en Malawi (2005) veel kennis en ervaring opgedaan met Project Mandioca bij de Xavante in Brazilië (2008-2009), de Tikuna in Colombia (2011 & 2012) en Marrons in Suriname (2011 & 2012). In dit project is hij verantwoordelijk voor het coördineren van het project en de administratie.