Stichting Mandioca (ANBI)

Stichting Mandioca is op maandag 15 oktober 2007 opgericht met als doel kleinschalige ontwikkelingsprojecten en intitiatieven te ondersteunen die bijdragen aan het verbeteren van de levensomstandigheden en de woon- en leefgebieden van mensen in rurale gebieden. De projecten kunnen betrekking hebben op voedselvoorziening, gezondheid, onderwijs en cultuur- en natuurbehoud.

Algemeen Nut Beoogende Instelling (ANBI)
Sinds 1 januari 2008 staat Stichting Mandioca geregistreerd bij de belastingdienst als een Algemeen Nut Beogende Instelling. Voor meer informatie over de ANBI-status, zie de website van de belastingdienst – bijzondere regelingen.

Voorgeschiedenis
Project Mandioca (2008 – 2009) was het eerste project van Stichting Mandioca. Het was gericht op de Xavante-indianen in de staat Mato Grosso en had als doel het (basis)voedselaanbod in vier Xavante dorpen  structureel te verbeteren middels het faciliteren van een ‘casa de farinha’ om daarmee het verwerkingsproces van mandioca (cassave – Manihot esculenta) te verbeteren.

De partnerorganisatie PUMA (Proteção e Utilização do Meio ambiente) begeleidde het project en trad op als intermediair  tussen de uitvoerder Kees van Vliet en de leiders en inwoners van de Xavante dorpen. Bij de laatste twee dorpjes heeft Jeroen Leeuwenberg geassisteerd bij de uitvoering van het project. Naast de vele andere organisaties, bedrijven en particulieren werd het project financieel ondersteund door HIVOS en NCDO.

In 2011 is een kort bezoek gebracht aan de vier dorpjes en is er geconstateerd dat alles 4 de huisjes nuttig zijn voor de gemeenschappen en goed worden gebruikt. In het vierde dorp (Bom Jesus da Lapa) wordt het huisje voornamelijk gebruikt als schooltje en kerkje; door een grote brand in het dorp hebben vele mensen jammer genoeg hun huizen, kerkje en school namelijk verloren. Geluk bij een ongeluk heeft een grote mango boom het ‘casa de farinha’ huisje beschermd. In 2010 heeft de Stichting een project ondersteund gericht op het houden van bijen en honingproductie in een Xavante dorp.

In 2010 heeft de Stichting een project ondersteund gericht op het houden van bijen en honingproductie in een gemeenschap van de Xavante indianen.

Informatie over de bestedingen en financiën van de Stichting treft u op de website van het Centraal Bureau voor de Fondsenwerving (CBF)

Statuten – Akte van Oprichting Stichting Mandioca
Project Mandioca – Beoordelingsverklaring Accountant